Europatur med bil i juli 2012

Mari og familien skal vre i huset i Sorede mesteparten av juli. De fr ogs besk av venner. Det blir da ikke plass for oss der hele tiden, men ca en ukes tid. Vi fant derfor ut at vi skulle kjre bil nedover og ta det som en tur for se oss om. Vre gode naboer Grethe og Jonny Torp foreslo kjre til Verona for se operaen Aida. De kjrer etterp til Kroatia for feriere der. Opera p utendrscenen i Verona har lenge vrt p Kirsti sin nskeliste, s det passet bra.

P hjemturen mter vi Ingunn og Per Stykket i Wien. De kommer dit med fly. Vi tar da hjemturen sammen via stlige deler av Europa.

Da blir det en omfattende Europa tur ut av det. Start med Kielferga, direkte til Praha, Zillertal ved Innsbruck, Verona, Vence ved Nice og Sorede. Hjemturen fra Sorede vil g gjennom stlige Frankrike, Sveits og sterike til Wien. Deretter via Bratislava til Budapest og fjellomrdene st i Slovakia fr vi kjrer over i polen ved Zakopane og drar nordover gjennom Polen og Tyskland. Nrmere rute der er ikke bestemt.

Konserthuset og det gamle krutt trnet ligger like ved hotellet vrt.
Vi kom tidlig i land fra Kielferga og turen srover gikk fint. Begge bilene har GPS med kartsystem og vi var spente p om de ville vise like veger. Det stemte bra da begge ble geleidet p motorveg p stsiden gjennom Berlin. Verre gikk det da Per sitt kartsystem ville kjre tvers gjennom sentrum av Dresden istedenfor motorvegen rundt byen. Det gikk greit, men tok mye tid. Akkurat over i Tsjekkia var det tid for en pause p en bensinstasjon, da plutselig uvret brt ls med lyn og torden, vind og regn, s vi var glade vi var inne p bensinstasjone da det verste foregikk. Regnvret forfulgte oss i retning Praha. Et par i en bil hadde nok ftt vannplaning og havnet utfor vegen like fr vi kom. Det dampet kraftig av kjlevannet og mannen holdt p klatre ut av vinduet p bilen da vi kom. Vi stoppet, men bak oss kom mange Tsjekkere som bedre kunne hjelpe til idet de kunne sprket. Vi kjrte derfor videre. Kartsystemet frte oss fint frem til hotellet etter 70 mils kjring. Det er viktig ha gateadressen til hotellet for hnden. Regnet fortsatte i Praha, s middagen ble inntatt i den koselige kjelleren p hotellet vrt - Best Western Meteor Plaza.

Kirsti og Per har vrt i Praha flere ganger, men en dag som turist i Praha er alltid trivelig. Det er en fantastisk fin by med spesielt mange vakre bygninger. Med kun en dag tilgjengelig ble det satset p spasertur rundt i byen for f med noen av hydepunktene.

Rdhusplassen med det astronomiske ur og Thyn katadralen gjr alltid inntrykk. Det samme gjr en tur opp hovedgaten til foten av Nasjonalbiblioteket for se minnesmerket etter bl.a. Jan Palach som brente seg til dde som en protest mot den Sovjetiske innvasjonen av Tsjekkoslovakia i 1968. Dette er historie fra vr egen tid og jeg minnes tydelig de sterke scenene fra TV nr stridsvognene kom brasende inn i Prahas gater.

En rusletur i gamlebyen og p Karlsbroa er en opplevelse med enormt folkeliv og kunstnere av alle slag. Jazzbandet spilte gode gamle lter som ga en fin steming blant de mange turistene.

Det var nesten 30 grader i Praha, s det smakte med litt leskedrikk underveis.

Siste kvelden ble det middag i kjelleren p det gamle og flotte konserthuset. Dagens spesialitet var en diger and med dumplings og rdkl. Veldig godt bortsett fra dumplings.. Der var levende musikk med trekkspill og kontrabass. Skikkelig stemning.

Fra Praha til Zillertal i sterike

Etappen fra Praha til sterike var relativt kjedelig, men det gikk raskt unna. Forbi Plzen til Tyskland og Mnchen i retning Innsbruck. Like fr Zillertal tok vi av motorvegen for finne et sted for overnatting. Ca 50 mil. I frste landsby inn i Zillertal fant vi Hotel Alpenblick, som hadde ledige rom. For dobbeltrommet inklusive abendessen (full 4 retters middag) og frokost betalte vi 80 Euro. Fantastisk rimelig og god standard. Det var en kraftig middag, noe som gjorde at Jonny og Per mtte ha flere snapser med Williams - birne (Presnaps). Ble ogs en liten tur p landsbyens treffsted hvor det var gemtlich stemning og vi fikk litt "prvejodling" fra en av gjestene.

Fra Zillertal til Verona.

Sndag var det tidlig oppe og klar for siste etappe frem til Verona. Det var mye sndagstrafikk og mange tyskere og sterikere som nok startet ferie og var p tur srover. Noe k ble det for betale bompenger over Brennerpasset, men ikke store forsinkelsen. Turen gjennom det storslagne fjell landskapet og ned til slettelandet i Italia gikk fint. Ca 27 mil og vi var framme i Verona i god tid til lunsj. Jonny ble meget betenkt da GPS damen ba ham svinge den store Mercedesen inn den smale gaten til venstre for komme fram til hotellet. Men gjennom mange smale gater kom vi fint fram til Hotel Milano, som ligger like ved opera arenaen. Det kunne ikke vrt mer sentralt. Garasjeplass fikk vi ogs. Hotellets bil-stuer fikk plass til utrolig mange biler i den lille garasjen.

Endelig var vi ved mlet. Det var ca 30 grader og et yrende folkeliv p plassen foran arenaen. Vi spiste en nydelig lunsj i en sidegate, hvor Jonny og Per ble helt overveldet av den gode smaken i sin spaghetti rett med blskjell. Beste retten p hele turen. Det ble tid til en lang spasertur for se en del av den fine byen med smale gater og store torg. Utrolig godt med en dusj fr middag p torget mens vi s p folkelivet som gjorde klar for opera forestillingen Aida. Gode billetter var innkjpt p internett for lenge siden. Forestillingen begynte ikke fr kl. 21.15 og det var da i ferd med bli mrkt. Vi, og ca 20.000 andre, ble n med p en fantastisk operaforestilling som varte i 4 timer. Handlingen var enkel, men det var en imponerende oppsetning med sang og musikk som helt tok pusten fra en. P den svre utendrsscenen var det i tillegg til solistene store kor og i en scene et helt orkester i tillegg. Nr Aida sang sin siste fabelaktige sang kl. 1 om natta, soldatene sto med sine tente fakler p toppen av arenaen - og mnen kom frem bak det hele, da var det en stemning som vi fikk gsehud av. En fantastisk opplevelse!!!!

Det var ikke tillatt ta bilder under forestillingen - s her blir det ikke noe vise. Etter forestillingen ble restaurantene p plassen igjen fyllt opp av begeistrede tilskuere som enten bare skulle ha ett glass for fordye det hele med - eller full middag. Nr vi tok kvelden ved halv tre tiden var det enn full bespisning p restaurantene!

Fra Verona til Vence ved Nice

S var tiden kommet for skille lag med Grete og Jonny, som kjrer videre til Kroatia og til Split, mens Kirsti og Per fortsetter mot Sorede. Det har vrt hyggelig reise sammen p denne mten. Vi har hele tiden kjrt i flge og skiftet p kjre frst. Det har vrt trivelig med raster underveis og ikke minst om kveldene nr vi er fremme.

Men n gr turen hvert til vrt. Vi har ca 100 mil igjen kjre og tok sikte p overnatte hvalveis, som er et sted rundt Nice. Vo tok sikte p den lille byen Vence i fjellet ovenfor Nice. Har hrt at Glommabreddens Akevittlaug skal dit til hsten og ble nyskjerrig p se den. Turen gjennom Italia gikk raskt, men i kjedelig flatt terreng nesten helt til Genova. Fra Genova og langs kysten ble det mye svinger og bakker p motorvegen. Etter litt kart trbbel for finne riktig avkjring ved Nice, kom vi oppover en meget svingete veg til Vence. Byen var mye strre enn vi hadde trodd. Parkerte i parkeringshus under torget og fant navn og adresse p noen hoteller p dra til et stengt turistkontor. Valgte ett hotell som skulle ligge p en plass og spurte i isbaren ved siden av hvor dette var. Jo, det er her det svarte gubben og pekte p huset ved siden av. Der fikk vi hotell midt p torvet i Vence og 100 meter fra inngangen til gamlebyen. Det synes vi var bra klokka sju om kvelden. Gamlebyen var en grei liten by med en god del restauranter. Forvrig fikk vi ikke sett s mye mer.

Fra Vence til Sorede

Vi har enn 50 mil kjre og nsker komme fram til Sorede i "skikkelig tid". Ble anbefalt kjre innom landsbyen St. Paul p veg ned fra Vence. Traff ikke vegen dit, men fikk et flott utsyn over St. Paul der vi kjrte forbi. Vi kom etterhvert over p motorveg A9 som kommer ned fra Lyon og gr srover langs middelhavskysten mot Spania. Vet det ofte er stor trafikk der, men i dag var deg ganske brukbart. De siste 50 milene gikk raskt. Framme kl. 16.15. Det ga oss tid til et fantastisk godt bad i Middelhavet etter innsjekking av bagasjen. Vannet holdt 23 grader!!

Deilig med bad p vr lokale strand. S rakk vi se kaktusen i gata utenfor huset vrt blomstre. Det er frste ret at vi ser den blomstre. Den blomstrer ikke hvert r. Selve kaktusen er bare ca 1,5 m hy. Hele den lange staken er en del av blomsten som ses helt i toppen.

Det blir godt med badeferie noen dager.

Sorede

Vi hadde noen fantastisk fine dager i Sorede sammen med Mari, Gavin, Oscar og Felix.

Masse bading og hyggelig samvr. De skal vre der ytterliger 14 dager, mens Kirsti og Per setter kursen nordover den 18. juli.

Sorede - Wien

Det var hardt reise fra Sorede i 32 grader og strlende sol, men avtalene for hjemturen er bestemt. Frste etappe gikk retning Sveits og vi endte opp i Aix Les Bains et stykke nord for Grenoble. Ca 56 mil. Trodde vi kom til en liten by ved en sj, men den var strre enn som s. Etter at vi fant et greit 2 stjernes hotell uten air condition, men p skyggesiden, fant vi et veldig koselig sentrum med mange ute restauranter. Spiste deilig middag p torvet. Ggatene var fulle av folk og hyggelige vinbarer....

Vi m skryte av de franske rasteplassene, som er fantastiske fine, store og rene. God plass og bord og stoler i skyggen under trrne. Ordentlige toaletter med papir. Gratis bruke. Kaffen p automatene p bensinstasjonene er rimelig og god.

Dag nummer to gikk videre mot Sveits og sterike. I motsetning til Frankirke, hvor du betaler p motorveien etter hvor langt du ha kjrt, m vi p grensa til Sveits betale et engangsgebyr p ca kr 250,- for kjre p motorveier i 2012. Motorveiene er flotte og noen av rasteplassene likes. Men pass opp for prisene, som er omtrent som norske. Ca kr. 70 for en jordbrterte med kaffe!!

En bratwurst med pommes frites til lunsj kostet ca kr. 120,-. Dette er ikke priser vi er vant til fra Frankrike og heller ikke som vi fikk i sterike. Dag nummer to gikk gjennom Sveits nordover til Bodensjen og s srover mot Arlberg og Innsbruck. Regnet kom i stigningene opp mot Arlberg og vi gikk glipp av fin utsikt. Mange tunneler og den lengste var p ca 15 km, pris ? 8,50. Innover mot Innsbruck letnet regnet og vi kom fram til den lille landsbyen Schlitters nederst i Zillertal, hvor vi overnattet p tur srover. Kjrt ca 66 mil og tid for overnatting kl. 18. Denne gangen p Gasthof Jger. Smakte godt med Jegersnitzel, Zillertalpils og Williams Birne til middag. Bra Gasthof.

Utsikten fra rommet p Gasthof Jger.
Dag nummer tre gikk fram til Wien, ca 43 mil. Mototrveg frst tilbake inn i Tysklang og s til Salzburg som ligger like over grensa. Fin motorveg, srlig siste stykket hvor landskapet var helt flatt og med tre filer kunne det g ganske fort. GPSen frte oss fint frem til hotell Astoria ved operaen og ggata midt i sentrum. Stoppet 50 meter for tidlig og mtte g frem til hotellet, hvor Per Stykket kommer ut og tar imot. Han og Ingunn hadde nettopp ankommet fra flyplassen. Godt timet nr vi har kjrt 166 mil og de har flydd fra Oslo via Riga! Drvakta ordner plass til bilen rett utenfor hvor vi kan ta ut bagasje. Deretter anvisning til parkeringhus under operaen, hvor hotellet har rabattert parkering.

Wien

Wien er en fantastisk fin by. Det er flotte bygninger hvor du snur deg og kan nyte utsikten fra en av de mange uteserveringene, eller bli med p en sight seeing bus (noe som sterkt anbefales). Vi tok en slik med byrundfart og tur til Schnbrunn. P den korte tiden vi var i byen, fikk vi med oss en del hydepunkter, men ogs en klar oppfatning av at vi m tilbake hit i flere dager, f.eks. en lang weekend. Da vil det ogs vre mulighet f med seg en eller flere av de mange konsertene som til stadighet arrangeres i denne musikkhistoriske byen.

Schnbrunn var en opplevelse. Ikke tillatt fotografere innendrs. Det ble ogs tid til et kveldscruise med middag p en del av Donau og det spesielle kanalsystemet som er gravd ut for ta unna vannet (spre vannet) fra Donau i flomperiodene. Travelt med kun to overnattinger, men vi fikk da med oss bde ekte Wiener Schnitzel og imponerende kake og kaffe p en av de mange utekafeene.

Bratislava og Budapest

Bratislava i Slovakia ligger kloss inntil grensa mot sterike og det tok bare en liten time kjre dit p motorvei.Vi visste lite om Bratislava, som er en relativt liten hovedstad med kun 430.000 innbyggere og vi visste ikke hvor i byen vi skulle stoppe. Spurte noen ungdommer som forklarte oss veien til parkering ved gamlebyen - og der var det trivelig! Masse turister i gamlebyen. Rakk en rask runde og lunsj, fr vi mtte reise videre.

Ca 2 timer lenger srst ligger Ungarn og Budapest, kun 28 mil fra Wien. Her hadde vi bestilt rom p Hotel Gellert, byens gamle rverdige badehotell ved Donaus bredd. Flott mottakelse av uniformerte karer som ordnet bagasje og parkeringen foran hotellet. Fikk flott parkeringsplass rett ved inngangen og rom med terrasse og utsikt over Donau!! Hotellet er gammelt og noe slitt. Noen vil si det er en gammel mastodont, men vi synes det har en fantastisk god og gammel stil og atmosfre. I hotellet er bde innendrs svmmehall og utendrsbasseng, samt meget varmt termalbad. pent bde for hotellets gjester og byens befolkning. Hotellet ligger p Buda siden av Donau med fin utsikt over sentrum av Pest.

Vi

Vi spurte parkeringsgutta om de kunne anbefale en skikkelig ungarsk restaurant med musikk frste kvelden. Og det kunne de. Rett rundt hjrnet p hotellet var det en god gammel restaurant med flott sigynermusikk. Akkurat det vi var ute etter. Nydelig ungarsk gulasj, musikken var fabelaktig god og de spilte hele kvelden.
I Budapest tok vi ogs sight seeing buss rundt om i byen. Det er en fin mte skaffe seg oversikt p, samt at en blir gjort oppmerksom p hvor spesielle bygninger og institusjoner er plassert. Ogs Budapest er proppet full av flotte byggverk. Ikke mulig se s mye i lpet av halvannen dag, s her m en ogs satse p komme tilbake ved en annen anledning. Fikk tatt noen bilder fra taket p en humpete buss, s kvaliteten er ikke helt p topp, men viser litt av hva som finnes. Det mest storsltte motiv er parlamentet som ligger med sine mange trn p bredden av Donau.

En skikk i st Europa er for par som gifter seg sette en hengels p en bru og s kaste nkkelen i elva. Mange par hadde gjort dette p bruene i Budapest, slik som her.

Et besk i den digre og livlige mathallen i Budapest er en fargerik opplevelse. Generelt var prisnivet i Ungarn ganske gunstig for oss og det ble gjort noen rimelige innkjp.

Det var tett med spreke "innkastere" langs restaurantene i ggatene.

Slovakia - Strbske Pleso - Vysoky Tatry

Etter hyggelige og opplevelsesrike dager i Budapest, gikk turen rett nordover og tilbake inn i Slovakia. Her var det ikke noe motorvei og turen gikk videre p vanlige landeveier. Vi hadde ikke noe helt konkret ml denne dagen, bare at vi skulle opp i Tatra fjellene.

En forventingsfull gjeng venter p plsa!

Vi fikk erfare at veikroene langs landeveiene i Slovakia ikke holdt samme standard vi var vant til ellers p turen. Det var ikke s mange av dem, s vi kastet oss inn p en enkel en med skyggefull uteservering i varmen. Ingen i serveringen kunne engelsk eller tysk, men de hadde en meny p engelsk/tysk. Det var ikke s mange kjente retter for oss og vi satset alle p bratwrst med pommes frites. Det ble en stor overaskelse nr plsa kom. Det var en diger en med tykt skinn. Innmaten var tilnrmet lungemos som ikke virket helt gjennomstekt. Smaken var ikke god og alle fikk problemer. Per H. tok en rask tilleggsbestilling av gulasj suppe, noe som alltid er en grei rett. De andre trumfet i seg en del av plsa og alle potetene. Per S. klarte det med god hjelp av store mengder ketchup. Ingen av personalet skjnte noe da vi spurte etter sennep p engelsk eller tysk. - Men billig var det!

Vi kjrte gjennom blgete landskap og sm landsbyer mens vi stadig kom hyere. Etterhvert dro vi stover p en hyslette med kurs for Strbske Pleso. Vi husker dette stedet fra World Cup p ski i nordiske grener. Det var egentlig ikke noe sted, men en del hoteller spredt ut over et ganske stort omrde, samt to hoppbakker og en skistadion. Den store bakken var ikke i bruk, men i 90 meters bakken var det lagt plast for sommerskihopping. Selvsagt var det ogs flere skiheiser og alpinlyper. N p sommeren var det imponerende mange fotturister se, s det er tydelig et populrt sted bde sommer og vinter. Det ligger fint til 1350 m over havet ved foten av de hye Tatra fjellene som gr opp til ca 2.600m. P nordsiden av Tatra fjellene ligger Zakopane i Polen.

Dette m vre den Slovakiske versjon av Ludvik!

Hotellene i Strbske Pleso var ikke akkurat i vr stil.

Men Grand Hotel i VysokeTatry var mer en stil vi likte. Vysoke Tatry er selve skisport byen, som ligger lenger ned fra fjellet.

Tilbake ned p hysletta la vi kursen mot Polen og Bielsko Biala. Veien gikk igjen oppover, men fr vi kom til grensa dukket dette slottet opp i en liten landsby vi kjrte igjennom. Det viste seg at dette er en av de mest beskte turistattraksjoner i Slovakia, men det var meget langt g opp til selve slottet. Det ble derfor bare beskuet fra landsbyen mens vi spiste lunsj. Og her holdt lunsjen en helt utmerket standard.

Polen - Bielsko Biala og Wroclaw

En stadig smalere, men grei "norsk riksveg" frte oss opp mot grensen og etterhvert over til Polen. Det er n en total endring ved grensepasseringene i Europa i forhold til for noen r siden. Grensekontrollen er helt borte innenfor Schengen omrdet og i noen tilfeller var det ikke helt klart se nr vi kom inn i et nytt land. Veldig positivt for oss som er innenfor, men det setter store krav til kontrollere yttergrensene for Schengen omrdet. I Polen kom vi gjennom mange landsbyer p vei nordover. Landsbyene var meget velholdte med nymalte hus og mye blomster i hager og fellesarealer. I Bielsko Biala (175.000 innbyggere) hadde vre venner Jurek og Pjotr, som tidligere har jobbet i Srum, bestilt et meget rimelig, men rent og fint hotell til oss. Om kvelden var det middag med polsk og norsk forbrdring p en trivelig restaurant med meget god mat. Jurek og Pjotr, som i dag driver en stor mbelforretning i byen, kunne fortelle at de konomisk drlige tidene ogs var sterkt merkbar i Polen. Svrt f hadde rd til kjpe mbler. S forretningen gr for tiden drlig.

Det flotte rdhuset i Bielsko Biala.

Etter rd fra vre polske venner tok vi en omvei for finne motorveien mot Wroclaw. Dette p grunn av store veiarbeider hvor det blir enorme ker. Det er stor trafikktetthet i Polen og det satses mye p bygge flere motorveier. Vi kom etterhvert inn p den fine motorveien mellom Krakow og Wroclaw og da gikk det unna. Ogs i Wroclaw hadde vre polske venner bestilt supert hotell like ved Gamlebyen. Wroclaw (eller Breslau som den het mens den var tysk fr krigen) har i dag ca 700.000 innbyggere. P tross av store deleggelser under krigen overlevde mange av de originale bygningene og etter krigen ble gamlebyen gjenoppbygget. I dag er gamlebyen en unik by i europeisk sammenheng. Frst og fremst er torget med sine flotte kjpmannshus severdig. Torget er den nest strste plassen i Europa etter markedsplassen i Krakow.

Det var godt over 30 grader da vi kom til Wroclaw. Vi skte inn p den frste uterestauranten som var i skyggen. Der hadde de bde kalde drikker og god mat. Det eldgamle huset hadde ogs mange rom og salonger nedover i den dype kjelleren.

Rdhuset i Wroclaw.

Disse to karene sto p trappa til et av husene i Gamlebyen.

Fra Polen til Tyskland - Celle

Fra Wroclaw la vi oss p motorveien ganske rett vestover mot Tyskland og Dresden og krysset vr egen rute p veg srover. Fortsatte s nordvestover forbi Leipzig og Magdeburg. Vi hadde staket ut kursen til Celle, men - som det ofte er i Tyskland - ble det stopp p motorveien. Det ble ikke gitt noen informasjon, s det var antakelig en ulykke, som gjorde at trafikken sneglet seg fram. Etter 40 minutter i sneglefart kom vi til frste mulige avkjring. Vi kjrte av her og mtte improvisere. P kartet fant vi en liten by som heter Wittingen st for Celle. Ferden gikk da videre p fine smveier. Vi var innom mange landsbyer og her var GPSen god ha for komme videre. Wittingen viste seg vre en trivelig liten by, noe strre enn vi trodde med to hoteller. P hotell Nhre mtte vi en trivelig vertinne som hadde ledige dobbeltrom til 60 euro med frokost og hun fikset bde kald l og snaps til oss mens vi bar inn koffertene. Hun forklarte at de n hadde ferske pfifferlingen (kantareller) som ekstra tilbehr p

middagen. S da ble det hjortefilet med masse kantareller. Godt var det at vi tok middagen p hotellet, for plutselig bttet det ned med et voldsomt regnvr. Byen hadde ogs et eget lite bryggeri som laget utmerket Wittinger Premium. I hotellets bar var det tydelig et stamsted for nabolagets karer, s det ble en trivelig kveld mens regnet bttet ned ute......Legg merke til de mange solcellepanelene p taket av hotellet. Slike tak har det blitt flere og flere avi Tyskland. Flere steder er det ogs etablert store solcelleparker p svre jorder. Det gis visstnok betydelig statlig sttte for nyttiggjre solenergi som alternativ i forbindelse med at atomkraften etterhvert skal fases ut.

n kommentar

Ellen Sofie Dahle

24.07.2012 kl.09:07

Flott at du tipset om aktiv blogg igjen, Tompi. Har vrt inne og lest om Europaturen. Artig! nsker dere god tur hjem! Har sendt deg innbydelsen! Hper du er hjemme igjen og at det passer. Vi snakkes.