Biltur Praha - Wien - Budapest i juli 2013

Vi tok flyet til Praha i starten av juli sammen med Grete og Jonny Torp. Der tilbragte vi tre dager i den flotte byen. Det ble mye sightseeing og god kraftig mat.

Selv om Kirsti og jeg har vrt i denne byen flere ganger tidligere, er det fortsatt mye se. Og med godt sommervr er det koselig bare rusle rundt oppleve atmosfren og se p folkelivet her i Europas hjerte. Vi bodde p et hotell litt i utkanten av byen og fikk raskt lre oss kjre med den flotte undergrunnsbanen. Enkelt, rimelig og effektivt. Alle 4 var her ogs en tur i fjor p veg til Verona.

P rusleturene kom vi over mange fine motiver og et fransk mat- og vinmarked. Jonny tester den franske vinen.

Trivelig sitte p Staromestska Namesti - Rdhusplassen og beskue folkelivet og kanskje ta en skikkelig matbit. Dette er bare en porsjon som jeg strevde med.

Vi hadde bestilt bil p forhnd og den sto klar p jernbanestasjonen. Nesten ny Focus stasjonsvogn. Turen til Wien gikk p kjedelig og noe slitt motorvei og et stykke p vanlig riksvei. Ca 30 mil. Ble stende i k litt utenfor Praha, men ellers grei tur til Wien.

Wien har mange flotte monumental bygninger og vi anbefaler bde byrundtur med buss og gjerne en tur med hestedrosje, Det ble ogs en konsert med gamle Wiener klassikere i Rdhuskjelleren.

Vi kom midt oppe i Wien filmfstival med masse aktiviteter, boder, folk, serveringer og gratis film p rdhusveggen. Frokosten ble inntatt i fred og ro p en fortauskafe.

Turen videre gikk via Bratislava i Slovakia, hvor vi spiste lunsj fr vi kjrte videre til Budapest. Turen var ca 25 mil i flatt terreng. Motorvei hele veien. Ikke spesielt mye se fr vi kom fram til selve byen, men den er storslagen.

Det var varmt og godt i vret og p slike dager er det fint med utflukt til ya som ligger midt i Donau. Dette er som en oase midt i den svre byen. Her er fine grntomrder og ypperlig g tur, joggelyper etc.

Vi nyde oss med en tur med elektrisk bil og et besk i Beergarden. Det er meget rimelige priser bde for spise og drikke i Budapest.

Etter noen fine dager og kvelder i Budapest var detpakking og avreise fra Hotel Gellert for denne gang. Tilbake til Praha var en lang og kjedelig etappe p ca 53 mil, hvorav mesteparten p motorvei. Gjennom Tsjekkia, stort sett samme motorveien som vi kjrte srover.

Det ble levering av bil, en bedre middag akkompagnert med sigynermusikk, overnatting p Hotel Meteor Plaza midt i sentrum, tidlig opp neste morgen og Norwegian hjemover til Gardermoen.

Det var veldig greit fly til Praha, tre netter i Praha, hente leiebil i sentrum og kjre til Wien og Budapest. Kjreturen p slettelandet i Tsjekkia og Ungarn var relativt kjedlig og den store opplevelsen var i byene. Der er mye se og vi kommer gjerne tilbake en annen gang.