Europatur 2014

Da ble det lang biltur i Europa ogs i 2014 p Kirsti og Per.

Turen startet denne gang med bten til Kbenhavn, ferge Rdbyhavn - Putgarden, gjennom Tyskland p en del av Romantische strasse, kort gjennom Sveits, San Bernardino tunnel til Italia og til Comosjen. Videre til Alba og Barolo for vinsmaking og vinhandling. Turen gikk deretter til venner i Ricco del Golfo og derifra over til Frankrike og til vrt hus i Sorede.

Nesten flt reise fra Oslo 18. juni i det fantastisk fine vret. Vi fikk et flott inntrykk av Oslo fra sjsiden p veien ut fjorden. Reiste med DFDS Pearl of Scandinavia. Bra, men nr ikke opp til Color Line.

Turen gjennom Dannmark gikk fort og vi kom raskt med ferga over til Putgarden (DKR 689,-). Trafikken p autobahn var rolig s tidlig p sommeren og vi kom fram til vrt lille hotell som vi fant p en tidligere tur like ved den lille byen Bad Salzdetfurth, sr for Hildesheim. Vi hadde bestilt rom p Lechstedter Obstweinschnke (? 80,- inkl. frokost). Distanse 499 km fra Kbenhavn. Det var n avslutningsuke for asparges sesongen og det varte ikke lenge fr Per fikk snitzelen og aspargesen p bordet godt ledsaget av en Williamsbirne med hele pra i glasset.

Dagen etter kjrte vi motorvegen ned til Rothenburg ob der Tauer. Fantastisk fin middelalderby med godt bevart bymur.Turen videre srover gikk p fine landeveger langs Romantische Strasse fram til Donauwrth hvor vi fant et lite hotell midt i den lille byen. Hotel Goldener Hirsh til ? 80,- inkl. solid tysk frokost. Kjredistanse 490 km.Dagen etter skulle vi fortsette srover Romantische Strasse, men brua over Donau var stengt for vedlikehold og etter dette ble det andre sm landeveger litt lenger vest. Vi kom som planlagt inn i Sveits ved Bodensjen og videre sydover via Chur og retning San Bernardino i Italia. Fantastisk fin natur i Sveits med grnne daler og flotte fjell.Gjennom den flotte tunnelen kommer vi raskt inn i Italia ved San Bernardino. Flotte veger ogs p den Italienske siden og en rask nedstigning frst til Luganosjen og videre til Comosjen.Vi kjrte mot det lille stedet Carate Urio hvor vi hadde funnet et hotell p turen nordover i oktober. Fant tilbake til Hotel Fioroni hvor den trivelige hotellverten kjente oss igjen, beklaget at han ikke hadde ledig rom med sjutsikt, men kun et nyoppusset rom i en bygning over gata. ? 89,- inkl. frokost. Dagens etappe ble p 467 km. Det ble middag ute p terrassen helt ute ved sjen og slutten av VM kampen Tyskland - Ghana inne i restauranten. P grunn av VM kampen ble det lite pianospill av hotellverten denne gang. Mens vi satt og spiste kom det en bt med to familier og la til brygga. De gikk i land for spise p restauranten.

N har varmen kommet. Vi satte kursen mot Piemonte. Lunsj i et sndagsstille Alba og videre til den lille landsbyen Barolo. Hadde bestilt rom p Rosso Barolo. Det var en restaurant som hadde noen f rom ovenp som de leide ut. Greit rom til ? 70,- uten frokost. Dagens etappe ble kun 260 km. Barolo er et lite sted som stort sett bestr av vinprodusenter, vinhandlere, restauranter og et underlig vinmuseum.P vinmuseet og de fineste vinhandlerne hadde de automater hvor du mtte betale ? 1,50 for smake en bitte liten skulk. Men ved siden av vr restaurant var det en gammeldags vinhandler hvor det var gratis smake. Der ble det ogs handlet litt, men Baroloen var stiv i prisen, s det ble ikke mange flaskene. Vi spiste middag p "vr" restaurant . Her kunne vi bestille ulike Baroloviner i glass, slik at vi kunne teste ut flere forskjellige i lpet av mltidet. De pnede vinene ble satt inn i en automat som holdt nyaktig 16 grader og hvor servitrene kun fikk tappe akkurat en tilmlt mengde vin i glasset. Se bildet hvor den meget hyggelige servitren forklarer. Til aperitiff fikk vi et lite brett medskinke og ost, grissini og nydelig hvitlk.

Dagen etter var det frokost p baren og deretter gikk turen nrmere Alba, til familien Negro sin flotte eiendom.

Negro leverer viner til Losby Gods hvor vr datter Mari jobber. De har god kontakt med Negro og Mari har vrt p besk her nede flere ganger. Vi mtte selvsagt fortelle dette og ble svrt hjertelig mottatt. Fikk full omvisning p det flotte anlegget som kun er 7 r gammelt. Vi ble vist gjennom hele produkjonen i et topp moderne anlegg. Familien har drevet vinproduksjon her helt siden 1670, s her var stolte tradisjoner.Det ble selvsagt smaking av det meste. Vi kjrte bil og mtte spytte en hel spyttebakke full.

Det ble etterhvert kjent p anlegget at de hadde besk fra Norge og etter en stund dukket selveste sjefen opp for hilse p oss. Vi mtte ta med oss hilsninger hjem til de p Losby.Da vi forlot Negro var bilen svrt tungt lastet. Godt ha mellomlager i Frankrike.Flotte Hortensiaer i nedkjringen fra Negro.

S gikk ferden mot Ricco del Golfo. Dette er en liten landsby like innenfor byen La Spezia og like bak fjellene i Chinque Terre i provinsen Liguria. Det er 9 r siden vi var der sist, men alt var som det gamle, bortsett fra at barna var blitt voksne. Simone med kone og to barn hadde overtatt leiligheten til mormor i frste etasje og Erica var i ferd med flytte inn i ny leilighet som var bygget inntil hovedhuset bak. De synes det er godt ha familien rundt seg i Italia.Frste kveld mtte vi som sedvanlig ha hjemmelaget pizza. Damene laget den i Ericas splitter nye kjkken. Forrige gang ble den stekt i husets gamle stenovn, men Sergio hadde n fornyet seg med ny pizzaovn som han mente var en Jtulproduksjon, markedsfrt i Italia under et Italiensk navn. Uansett ble pizzaen god. Den ble spist p uteplassen som n besto nrmest av et partytelt med vegger av myggnetting. Veldig effektivt nr glidelsen ble lukket. Som tilbehr var det som vanlig enkel, men god lokal bordvin.DeDet hender Sergio tar Kawasakien til jobben i La Spezia og da er det stas for Christian sitte p "brummen" opp fra garasjen. Imens familien er p jobb om dagene, drar Kirsti og Per p turer for friske opp gamle minner fra omrdet i Chinque Terre. Byene er et fantastisk skue nr du ser nedover fjellsiden til havet hvor byene klorer seg fast. N var det kommet mange turister og det var trangt for finne parkering.

Portovenere er en virkelig trivelig by hvor vi har vrt mange ganger tidligere, bl.a har vi bodd der i en uke. Denne gangen fikk vi smakt p den gode sjmaten i en skikkelig lang Italiensk lunsj p en av restaurantene p brygga.

Italienerne spiser sen middag om kvelden og frokosten blir som regel en kopp expresso og en liten kake. Sergio vet at nordmenn spiser skikkelig frokost, s han inviterte hver dag til frokost p den lokale baren. Der fikk vi nybakte psmurte brdvarer fra eget bakeri, juice og expresso med dertil hrende varmt vann, slik at vi kunne tynne ut kaffen til den styrken vil ville ha den (cafe Americano).

Etter tre trivelige dager i Ricco del Golfo gikk ferden videre p motorveien langs Middelhavskysten til Frankrike og til Chateauneuf-du-Pape. Motorveien langs kysten gr stort sett gjennom tunneler og viadukter hvor vi s vidt ser ned p noen landsbyer nede ved sjen. Vi synes ikke denne veien er god kjre fordi den er veldig svingete og det er stor trafikk med til dels stor fart. Vel framme iChateauneuf-du-Pape akkurat tidsnok til at turistkontoret enn var pent. Der hadde de hotellanbefaling p et lite og trivelig hotell midt i sentrum, med egen parkeringsgarasje. Vi hadde bryllupasdag og det ble middag p hotellets uteservering med god og dyr vin fra CDP.CDP er en liten by som ligger opp mot en liten topp og verst oppe str restene etter pavens nye slott. Byen er full av vinbutikker, barer og restauranter. Det er fint ta en spasertur helt opp til toppen for se p restene av slottet og p utsikten.P bildet ser vi godt elven Rhone ligger ganske nre CDP. Flere av vinprodusentene lager ogs vanlig Rhone vin i tillegg til CDP vin. Den er en del billigere enn CDP.Det ble selvsagt en del vinsmaking og handling bde p vinbutikker inne i byen og ute hos produsenter p landsbygda. Generelt kan en si at prisnivet er meget hyt p CDP vin. Det dyreste vi opplevde var da vi rotet oss inn i en vinbutikk med bare dyr vin og vi fikk smake det billigste de hadde - til ? 48,- pr. flaske. Den var veeeldig god, men handling ble det ikke. Han hadde mye vin til 100 og 200 euro og sikkert dyrere! P vr tur rundt i distriktet kom vi over en produsent som ogs produserte hvitvin fra CDP. Den var faktisk blitt s populr at de solgte mere hvit enn rd vin. Virkelig god!

S ble det tre uker i huset vrt i Sorede. Frst noen dager sammen med Marit og Espen, s hentet vi Stine og jentene hennes i Barcelona og senere hentet vi Mari og guttene hennes i Barcelona. Gavin kom etter for egen maskin.

Sammen med Marit og Espen ble det en tur litt opp i fjellene for se etter nye vinprodusenter. Etter at vi i en liten landsby spurte noen lokale folk om det var noen vinprodusent der, s ringte de en kamarat og han geleidet oss opp gjennom trange gater og hyt oppe i lia hvor han hadde et lite lokale, noe strre enn en garasje hvor han produserte sin vin. Riktig god vin hadde han og vi kjpte et par kasser som straks ble kalt for "Garasjevin".Flott natur i omrdet rundt den lille landsbyen Rasquieres.

Det ble mye strandliv og kosing med barn og barnebarn i Sorede.Linnea, som er veldig glad i vann, fikk erfare at det ikke bare er spasere ut i vannet - det er blger ogs!

Noen turer til Barcelona for hente barn og barnebarn ble det ogs. Trivelig det, men ikke s trivelig punktere p motorveien p vei ut av Barcelona.

Bilen vr har heldigvis ordentlig reservehjul og det gikk greit f skiftet det. Heldigvis p hyre side, slik at jeg unngikk vre p utsiden mot den buldrende trafikken som suste forbi i godt over hundre. I Sorede ble det ogs skiftet ut gammelt vanningsanlegg i hagen med nytt som har moderne slange som svetter over alt hele tiden. Svigersnn Gavin var bas for det med god hjelp av gutta sine og Per.

Etter tre uker i Sorede, satte vi kursen nordover. Frst forbi Toulose og nordover gjennom Dordogne, det minst folkerike omrde i Frankrike. Mye bondeland med grnne enger og kuer. Kjrte blant annet gjennom omrdet Limosin som er kjent for kvegrasen Limosin. Der ble det selvsagt Limosinbiff til middag. Nr vi skulle finne hotell, s traff vi, helt tilfeldig p et gammelt hotell som vi overnattet p for fire r siden. Denne gangen var det ingen andre gjester der og vertskapet ventet bare p pensjonere seg i slutten av mneden. Men vi fikk bde overnatting og middag p landsbyens eneste hotell.

Fra Dordogne gikk ferden nordvestover mot Normandikysten, nrmere bestemt Bayeaux, som var sentrum for landgangen p D-dagen p slutten av 2. verdenskrig. I den flotte og enorme katedralen her foregikk en del av seremonien ved 70 rs markeringen i sommer, med de fleste av Europas statsoverhoder til stede.Bayeaux var forresten en veldig trivelig liten by.Der var selvsagt ogs museum over kampene i Normandie i 1944, hvor ogs norske styrker deltok.Et annet sted det var interresant beske var museet med Tapisserie de Bayeux. Dette er et 70 meter langt og 50 cm hyt brodert teppe som viser erobringen av England i 1066. Teppet str p UNESCO`s liste over verneverdige ting og er et unikt dokument over livet i Europa i middelalderen. Fantastisk flott!

Etter Bayeux gikk ferden ut til selve strendene. Landgangen p D Dagen og dagene ukene etter foregikk p strendene p et langt omrde utenfor den store byen Caen og lille Bayeaux. For villede tyskerne hadde de allierte gitt kodenvan p de ulike strendene som skulle brukes. De fikk derfor navn som Utah Beach, Omaha Beach, Sword Beach osv. Det vil ta mange dager beske hele omrdet. Vi valgte derfor ut stranda ved Arromanches hvor engelskmennene etterhvert bygde opp en hel kunstig havn med flytende pontonger. En del av pontongene er fortsatt synlige p stranda. P selve D Dagen deltok 200.000 allierte soldater, hvorav ca en tredel omkom i kampene. Museet p stranda var interessant. Det viste den enorme havna som ble bygget for f iland alle foryningene som trengtes til 1 million soldater, som i lpet av sommeren ble satt iland i Normandie. Pontongene som ble satt sammen til en havn for lossing av skip ble prefabrikert i England og slept over kanalen.Museet viste ogs hva de norske styrkene deltok med under landgangen bde p sjen og i luften.Bildet viser noen av de norske marinebtene som deltok. Den nybygde jageren Svenner ble det frste allierte krigsskipet som ble senket om morgenen 6. juni 1944 da den ble truffet av en torpedo fra tyske torpedobter. Dessuten deltok ogs mange bter fra handelsflten i den store invasjonen.Godt se det norske flagget vaie sammen med de andre nasjonene som var med og nedkjempet nazistene gjennom denne enorme operasjonen som startet p strendene i Normandie.

Dette omrdet er fullt av historie og vi har veldig lyst til komme tilbake for f med oss mer av denne viktige historien.

Ferden vr denne gangen gikk videre nordover over den store brua som krysser bukta ved Le Havre. Videre nordover gjennom srlige deler av Belgia over i Tyskland forbi Kln og nordver A1 mot Bremen og Hamburg.

Med tanke p Kielferga som gr fra Keil kl. 14.00, er det alltid greit komme nrmest mulig Hamburg for overnatting siste natta. Vi kjrte av motorveien etter Bremen, men det var slett ikke lett finne passende overnatting, og nr vi fant noe, var det fullt. Men tyskerne er alltid hyggelige folk og en dame p ett hotell som var fullt ringte i nabolaget for finne ledig rom. Og det fant hun. I en liten landsby uten en eneste butikk fikk vi et flott hotell og det fineste rommet. Oppe til venstre p bildet med svre buede vinduer og digert rom.

Da passer det avslutte med siste middagen som den frste i Tyskland - med snitzel i hotellets fine hage...
fr vi entrer Kielferga neste dag og fr en fantastisk fin utseiling fra Kiel i det nydelige og varme vret.

Vel hjemme igjen neste dag etter 5 uker p farten.