januar 2011

Start p Mekong delta

FANTASTISK!! N har vi reist gjennom Mekong deltaet fra Saigon til Phnom Penh. Vi har brukt 3 dager p turen og trenger mange dagsverk for fortelle alt vi har opplevd underveis. Kort fortalt. F...

Farvel til Da Lat

Da Lat er en by i stor utstrekning rundt en liten sj. Byen ligger i flotte omgivelser med hy furuskog. I forhold til vre forhold er det meget spesielt med s hy skog s hyt til fjells. Det var...

Markedet i Da Lat

Etter togturen gikk vi tilbake til The Sentral Market, 3 km. Uten solkrem, fikk hals og armen en noe rdere farge enn nskelig! Denne dagen var det stort marked med avstengte gater og salg over al...

Togtur fra Da Lat til Trai Mat

Da Lat har sin Tertitt, akkurat som Srumsand. Toget heter The Crmaillier og var i drift fra 1928 til 1964. N gr det som veterantog 8 km ned til en liten by Trai Mat, hvor det ligger en flott p...

Da Lat 27. januar 2011

Dalat viste godsida med sol og bra temperatur som god norsk sommer. Vrmeldinga var drlig, men den er heldigvis ikke alltid til stole p. I stedet for en ferdigtur til utvalgte severdigheter, v...

Framme i Da Lat

S var vi kommet opp p hysletta og kunne cruise inn mot Da Lat p til dels betydelig bedre veier. Her oppe dyrkes det mye kaffe og vi stoppet for se kaffebnnene, men fikk ikke tid til stude...

Til fjells mot Da Lat

Etterhvert kommer vi opp p fjellet og utsikten blir fin. Sjfren stopper slik at vi fr tatt bilder. Han har forresten med seg sin sster, som skal holde ham med selskap p turen tilbake. Vi ha...

Fjellveier mot Da Lat

Veien mot Da Lat gr gjennom et meget de omrde. Kun en liten landsby kjrer vi gjennom. Her var alle husene like i rekker, og det s heller fattigslig ut. Vi kommer fram til et relativt nybygget...

Biltur til Da Lat

Vi leide oss bil med sjfr fra Phan Thiet til Da Lat. Da Lat ligger 1500 m over havet og har et spesielt klima som sies vre vr hele ret. Temperaturen om dagen er vanligvis mellom 15 og 25. H...

Dagens fiskemiddag

Her grilles kveldens fiskemiddag p en skikkelig kullgrill ute foran restauranten. Det er vr Baracuda som grilles. Den ble meget god. Sammen med en enkel flaske Bordeaux vin, salat, ris og grnns...

25.jan.2011

Til tross for drlig vrmelding har det vrt to fine dager her p Mui Ne stranden. Deilig kjenne sola steke og vannet i sjen er brre lkkert - i vre del av 20 tallet. Litt store blger s Kirs...

Avslapping ved Phan Thiet

Noen dagers avslapping ved sjen kommer godt med etter mange dager med reising og opphold i store byer. Her bor vi utenfor Phan Thiet eller mer presist p en av Vietnams aller fineste strender Mui...

Hun lager risbrennevin

Egentlig fikk vi en orientering og vi fikk se hvordan de lager rispapir. Men jeg ble s fasinert av gamlemor som brenner sitt risbrennevin ved siden av. Dette skal kanskje med litt tilsetninger et...

Alt kjres p scooter

Vi nevnte tidligere at alt ble kjrt p scooter her i Vietnam. P veien fra Saigon til Phan Thiet kjrte vi forbi disse to p den trafikkerte hovedveien. Litt uvanlig for oss nordboere.

Cu Chi Tunnels utenfor Saigon

1, 5 times busstur utenfor Saigon ligger tunnelene som Vietcong geriljaen bygde under Vietnamkrigen eller Amerikakrigen som det heter her. Det er 200 km med tunneler som strekker seg over en stort ...

Fortsatt Ho Chi Minh eller Saigon

Her har de ogs vafler, men de lages p gata. Med kull og gammeldags vaffeljern ble det gode og spr vafler til kaffeen p rommet. Mens dere har sovet har vi forflyttet oss ut til kysten ca 20 mil...

Ho Chi Minh City 3

Frst en korrigering av tall. Byen har 8,5 mill. innbyggere og 5 mill. scootere! Scootere brukes ikke bare til persontransport, men ogs alle slags varer som her lkasser. Det er helt utrolig hva ...

Ho Chi Minh City 2

Air Asia er et billigselskap noe lignende Ryan Air i Europa, men med mye bedre service. Her kunne vi bestille mat samtidig med at vi bestilte billett og vi kunne velge sete. Kylling og ris til kr. ...

Ho Chi Minh City 1

Flyturen fra Kuala Lumpur til Ho Chi Minh gikk fort og greit. Det som slr en mest nr en kommer inn I Saigon (ca 7 mill innbyggere), som folk fortsatt kaller byen her, er den enorme trafikken med...

Badeliv i Taman Negara

Skkvte turister bader; noen med badebukse andre med klrne p. Morsom mte hoppe ut i vannet p! Spesielt mange lekne gutter!

Taman Negara, del 2

Aktivitetene gikk p lpende bnd og n var det en 2,5 t. bttur oppover elva med 7 fossestryk. Her var pensjonistene p tur med ungdommen! All bagasje inkl. sko ble lagt i store plastsekker, for n...

Taman Negara 18-19.januar 2011. 1. del.

Taman Negara er verdens eldste regnskog og i dag nasjonalpark. Vi hadde en komprimert 2 dagers tur, normalt 3 dager. 3 timers busstur fra KL. En stor buss med et ungt tysk par og oss! Kirsti hadde ...

Mer fra Kuala Lumpur 17.januar

Denne hornbillen satt p rekkverket rett ved siden av der vi spiste lunsj inne i The Bird Park. Er den ikke fin? Restauranten het forresten Hornbill. 18. januar reiser vi p 2 dagers jungeltur. Vi...

Kuala Lumpur

Mandag 17.januar. Vi hadde Petronas, The Twin Towers, p programmet, men der var det stengt p mandager! Dro da til The Bird Park som ligger i Lake Gardens. Dette er verdens strste Free-flight Wal...

Melaka - 15.1.2011

Denne byen var en fin opplevelse. Hotell Puri var veldig bra. Strategisk beliggenhet i sentrum av severdigheter og spisesteder. Hotellet er gammelt med en spesiell historie. Flte vi kom inn i en ...

Fra Singapore til Melaka

Sur megge av en taxidriver som ikke hjalp med bagasjen! Godt vi har krefter selv! Vi rakk toget og fant vre seter p 2. kl. Det var et slitent gammelt tog, verre enn noe fra NSB. Vi plasserte baga...

Fortsatt Singapore

I dag hadde vi to ml. Kjpe togbillett til Malakka og videre til Kuala Lumpur og spise Fish and Chips til lunsj og drikke Singapore Sling i Long Bar p Raffles Hotell. Vi gikk og delvis kjrte de...

Singapore

Vi har fortsatt srstover ca 2,5 time videre fra Bangkok og nrmer oss ekvator. Reiste for frste gang med Air Asia, som er et billigselskap noe lignende Norwegian. Det var helt greit reise med...

Bangkok og videre

Det ble som planlagt shopping i dag. Joggesko, sandaler osv. ble innkjpt p Robinson like i nrheten av hotellet. Det var salg og det ble meget gode priser. Tid til et bad og litt avslapping p t...

Frste reisebrev - Bangkok

Veldig fin tur via Zrich med Swiss Air. God service og helt presis. Gikk hele 2 timer fra landing til vi var p hotellet i gr. Uendelig lang k for komme gjennom passkontrollen. Og s er vi i...

Straks reiseklare

Etter en meget hektisk hst, en kort julefeiring hjemme, en rask tur til huset i Frankrike, er vi snart klare for avreise. I Frankrike mtte det gjres vronn i hagen, s n er det klart for vren...