februar 2011

Freedom Beach 6 - Sea Hunter

Vel hjemme etter en fin tur med Sea Hunter og noen stolte btfrere.

Freedom Beach 5

Turen hjem gikk p helt flatt hav og vi brukte kun 30 minutter i full fart med Sea Hunter. Det var mange fantastisk flotte villaer se p klippene. Disse villaene ble visstnok bebodd av meget rik...

Freedom Beach 4

Her er vi klar til hjemreise etter en fantastisk dag p Freedom Beach. Det er trist reise fra en slik idyll, men flybilletten hjem er klar.....

Freedom Beach 3

Det var mange idylliske motiver p denne stranda.

Freedom Beach 2

Freedom Beach er en strand p Phuket ya som det kun er adkomst til med bt. Turen fra Kamala Beach gikk p 40 - 45 minutter. Vi kom fram til et fantastisk sted med nydelig strand, hye palmer og ...

Freedom Beach

Fredag ble det tur til Freedom Beach. Turen var planlagt til torsdag, men mtte utsettes p grunn av at Mona F. mtte til legen for et myggestikk som var opphovnet og s stygt ut. Mona F fikk lege...

Edvin og longtailbten

Edvin ble fasinert over longtailbtene de bruker i Thailand. Det er en slank og fin bt med en diesel bilmotor bak. P denne er det festet en lang hale (longtail) hvor det er en propell i enden. D...

Bjrg og Per p Kamala Beach

P Kamala Beach mter vi to som har vrt her mange ganger. Bjrg og Per Dahl fra Kristiansund. Svoger og svigerinne til min bror Olaf. De bor oppe i leiligheten vi ser bak. Frste etasje inneholde...

Damene bader p Raya

P Raya var det helt krystallklart vann og hvit sand, s det var veldig lkkert bade. Det synes ogs Kirsti, Mona K., Mona F. og Irene.

Tilbake p Raya Beach

Etter snorklingen bar det tilbake til Raya Beach for lunsj p en restaurant inne p ya. Det var meget varmt g de f hundre meterne fram til restauranten. Forvrig var det en meget flott resor...

Snorkling p Raya

P utsiden av Raya var det utmerkede forhold for snorkling fra bten. Her var det krystallklart vann, passe dypt til se noen koraller og masse fisk med utrolige farger. Her kikker Mona F og Kir...

Tur til Raya

Sndag ble det tur til ya Raya. Frst en tur p ca 30 min med minibuss til Charon Beach. Sjfren kjrte som han skulle ha stjlet bilen. Ombord i speedbt med ca 20 andre fikk vi hre at btfr...

Damene hos skredderen

Det viste seg umulig vre p Kamala Beach uten g innom en av de 25 skredderforretningene. Vi gikk til samme skredder som Kirsti og Per var hos i fjor. Der ble vi godt mottatt og fikk hvitvin m...

Late dager p stranda

Her er det tid for en Singha p vr favorittrestaurant p stranda. Mona F., Kirsti og Svein koser seg med en iskald en.

Per kjper nye briller

Det er gunstige priser p briller i Thailand. Bestilling m gjres tidlig fordi det er ca en ukes leveringstid. Flere av oss bestilte nye briller. Og s er det veldig trivelig prve briller med...

Kamala Beach - det perfekte sted for sol og badeferie

Vi synes Kamala Beach er det perfekte sted for ferie med sol, varme og deilig badevann. Flott og ganske langgrunn strand, ikke for mye folk, strandrestauranter med god thaimat direkte p stranda og...

Strandliv

Mona og Kirsti i vannet. De frste dagene gikk med til ligge p stranda, bade og kose oss. Frste uke var ganske varm med ca 34 grader og 30 i vannet. Srumgjengen hadde ikke noe imot dette.

Kamala Beach p Phuket

Her er vi p vrt lekre hotell Kamala Beach Resort. Fire svmmebasseng og rett p stranda. Flotte store rom med egen terrasse.

Longtailbt i Bangkok - slutt sykkeltur

Slike langhalebter er det mange av p vannveiene i Bangkok.Gjerne med en V6 eller V8 bilmotor som driver hjulvispen bak. Vi har hatt en fantastisk sykkeltur og takker Arne for den. Dersom noen ...

Long Tailbt p veg tilbake

For komme raskt tilbake til utgangspunktet for sykkelturen, fikk vi en fin tur med Long Tailbt. Syklene ble lastet ombord og vi freste nedover klongen med en brlende V8er bilmotor bak.

Tempelpurka

Arne tok oss med til et tempelomrde mens vi ventet p at lunsjen skulle bli ferdig. Der bygger de nytt tempel som en kopi av en gammel kongebt. Finansiering av byggingen er basert p donasjoner ...

Sykkelstier mellom klongene

Bangkok er stens Venezia med masser av kanaler i elvedeltaet hvor byen ligger. Disse kanalene kalles klonger og er bde store og sm. Ferdselen fra gammelt av var kun med bt. Flere steder vi syk...

Svein i Bangkok jungelen

Har hatt problemer med lasting av bilder p bloggen de siste dager. Av og til funker dette drlig. Sendt melding til support, kun ftt automatsvar om behandling, men ingen respons til tross for pur...

Bangkok - jentene p skolen

Det er mange skoler i det omrdet vi syklet. Ett sted s vi at det foregikk noe spesielt. Det var tydeligvis noen jenter som var plukket ut for gjennomfre en forestilling. De var veldig pyntet o...

Bangkok - trange bygater

Thailendere som har jobb og tjener penger, orker ikke lage mat selv, men kjper stort sett all mat p gata i de tusenvis av sm gatekjkken som fra tidlig morgen til sent p kveld har maten varm. D...

Bangkok - gjennom bygatene

Det var uvant for alle sykle p venstre side av vegen. Men heldigvis var ikke trafikken stor i gatene vi fulgte. Vi hadde kryssing av noen store gater og der frte Arne an p en fin mte slik at...

Bangkok - sykkeltur

Kirsti hadde tilfeldigvis lest i ukebladet Hjemmet om en svenske som arrangerte sykkelturer i Bangkok. Vi fant ham ogs p internett og meldte oss p formiddagstur p mandag. Frst tenkte vi det v...

Jo da - vi er her...

Jo da - vi er her p Kamala Beach p Phuket. Fantastisk ligge her i sol og vann og bare dra oss hele dagen. Her er det 34 grader i skyggen og 30 i vannet. Havet ligger blikk stille og Singhaflas...

Utsikt fra Shangri-La

Frste kvelden ble avsluttet med stor buffet middag p restauranten p elvekanten p Shangri-La. Her var mat fra alle verdens hjrner. Sjmat og kjtt ble grillet mens du ventet, og vi ble mette f...

Forberedelser til sykkeltur i Bangkok

Vi hadde bestilt sykkeltur i Bangkok mandag morgen. Alle har i dag erfart at sola er sterk her nede. Det ble derfor et skikkelig pruteshow ved utgangen fra Grand Palace, hvor alle nykommerne kjpte...

Damene p Grand Palace

Grand Palace er full av mange ulike Buddhaer og andre figurer som hrer hjemme i buddhismens fortellinger. Hovedattraksjonen er "The Emerald Buddha". En liten buddhafigur i solid Jade. Denne ble f...

Bangkok - Grand Palace

Grand Palace er Bangkoks absolutt strste severdighet. Det er det gamle kongepalasset, som i dag kun benyttes ved offisielle anledninger, kongebesk fra utlandet osv. Palasset ble pbegynt i 1782 ...

Og s kom de til Bangkok

Plutselig sto de der i resepsjonen og skulle sjekke inn. De kom litt fr beregnet. Ingen k i passkontrollen sndag morgen. De har hatt fin tur direkte fra Oslo med Thai. Moro for oss treffe kje...

Reisebloggen fortsetter - flg med

Vi m bare si at reisebloggen fortsetter, bl.a. med vr fantastiske sykkeltur i Bangkok. Men vi har ikke kunnet prioritere tid til skrive enn - m bare prioritere alt annet i Bangkok. Blir vel ...

Chiang Mai 3

Ny halvdagstur p fredag med samme sjfr som vi var s fornyde med. N gikk turen opp til kongefamiliens vinterpalass som ligger ca. 20 km fra byen og 1150 m oh. Chiang Mai ligger 350 m oh. Sjf...

Chiang Mai 2

Vi hadde bestilt en byrundtur med innlagte tempelbesk som Per i utgangspunktet hadde tenkt hoppe lett over, men det ble ikke aktuelt!! Det ble mange flotte og interessante templer og ikke s mye...

Chiang Mai 1

S er vi kommet til Chiang Mai nord i Thailand. Ringen er snart sluttet, og p lrdag reiser vi til Bangkok hvor vi startet rundreisen vr for 5 uker siden. Utrolig hvor fort tida har gtt! Der s...

Luang Prabang - Dagmarked 3

Her er jentene med levende fisk og slaktede hner. Vi s ogs levende fisk i vann og store mengder elvesnegler. De var ganske sm.

Luang Prabang - Dagmarked 2

Jeg overhrte en samtale p engelsk om at her var det en spesiell kylling som ble fanget oppe i fjellene, og for at den skulle holde seg fram til markedet ble den rket. Ja, Ja...her var det ikke ...

Luang Prabang - Dagmarked

Fr vi reiste fra Luang Prabang fikk vi tid til en tur innom dagmarkedet, som var i gata ved siden av hotellet vrt. Det var et noe uvanlig marked for oss. Her ble det solgt nesten "alt mulig". Le...

Grottebesk, Mekong

Endepunktet for btturen var to grotter. Den nederste var fylt av hundrevis av Buddhafigurer og ble frste gang dokumentert av en franskmann i 1865. Den verste grotten, utallige trappetrinn til ve...

Bttur oppover Mekong

Etter en kjlig morgen med munkene og en god frokost ble det bttur p Mekong. Det var ogs kjlig kjre bt p elva i morgendisen, s det var godt ha bde genser og tynn jakke. Men etterhvert...

Kirsti gir mat til munkene

Det er ikke bare lokalbefolkningen som gir mat til munkene. Kvinnene selger mat til turistene som villig stiller opp. Kirsti sitter her sammen med folk fra bde asia og vesten, og etter instruksjon...

Munkene i Luang Prabang

En eldgammel skikk som n bare holdes i hevd i Laos er munkene som gr sin morgenrunde ved soloppgang for f mat fra stedets befolkning. Det er svrt mange munker p stedet, og det virket som en ...

Luang Prabang 3

Byen har en lav og koselig bebyggelse med gjestehus, butikker og privatboliger i skjnn forening. I motsetning til sine naboland, er det lite sppel, og gatebilde framstr rent og ryddig. Her sitte...

Luang Prabang 2

Luang Prabang ligger som en oase i et grnt fjelllandskap nord i Laos omringet av den mektige Mekongelva p den ene siden og en mindre elv p de andre siden. Etter en formiddag til fots langs begg...

Luang Prabang 1

Reisen fra Siem Reap og videre gikk med fly (Lao Airlines) via Pakse sr i Laos, hvor vi fikk kjpt visum mens vi ventet og til hovedstaden Vientiane. Visum kostet forskjellig i forhold til hvilke ...

Apsara dans

En fabel fra indisk mytologi forteller om djevelers og guders sken etter den uddelig drikk. Denne fabelen ser vi igjen i templer i Cambodia som Apsara, en himmelsk nymfe. Her er vi p en Kmerres...

Lexus

Forholdene for folk flest i Cambodia er forholdsvis enkle og fattigslige. Mens vi var i Phnom Penh la vi imidlertid merke til en meget uvanlig mengde med store Lexus SUVer som kjrte rundt i gatene...

Soloppgang over Angkor Wat

Vi bestilte Tuk Tuk til kl. 05.30 og dro ut til Angkor Wat for oppleve soloppgangen. Det gjorde ogs hundrevis av andre, de aller fleste backpackere i 20 - 30 ra. Det var en spesiell stemning n...

Ta Prohm

Dette tempelet er gjennom rhundrer overtatt av jungelens mektige krefter. Her er murer og bygninger omsluttet av kjempetrr med enorme spkelesaktige rtter. Iflge Lonely Planet ville Indiana Jon...

Angkor Thom, Bayon

Angkor Thom var den siste hovedstaden i Angkorempiret og er 10 km2 innrammet av en mur og en vollgrav med vann. I dens storhetstid bodde det ca. 1 mill. mennesker her. Dette p en tid det bodde 50....

Per p Regnbuebrua

Regnbuebrua bestr av mange 7 hodede og halelse slanger. Disse symboliserer de 7 ukedagene og ikke minst de 7 fargene i regnbuen. Derav navnet og symbolet om at den tar deg opp til himmelen.

Angkor Wat - opp mot himmelen

Etter ha gtt over "Regnbuebroa", gr vi n opp til tempelet som bestr av 3 niver hvor himmelen er verst. Denne var dessverre stengt denne dagen, s dit kom vi ikke! Vi hadde lest en del og s...

Angkor Wat

Da er vi kommet til Siam Reap og det enorme tempelomrde Angkor. Angkor Wat er hovedtempelet og Cambodias hjerte og sjel. Det nasjonale symbolet p Kmerkulturen. Angkor Wat ble bygget i begynnelse...

Phnom Penh - Royal Palace

Cambodia som er et kongedmme har sitt Royal Palace som var vel verdt et besk. Det dominerer omrdet ut mot elva. Byggherrene har hatt Grand Palace i Bangkok som modell. I Silver Pagoda har de sin...

Killing Fields

Utover den kunnskapen vi hadde om Rde Kmer og Pol Potstyret i perioden 1975 - 1979 og deretter uro og drlige tider helt til p nittitallet, hadde vi ftt anbefalt lese en bok. "First they kille...

Rundtur i Phnom Penh, mandag 31.januar

Ruslet ut p byen etter innsjekking og lunsj p hotellet. Tok etterhvert en Tuk Tuk som kjrte oss rundt i byen 1 time. Vi fikk fin guiding og en grei oversikt. Her ser dere Wat Phom, tempelhyden...

Vi gr i land i Phnom Penh

Btterminalen i Phnom Penh ser meget beskjeden ut, og det er tydelig at her har man tatt hyde for at elva stiger i flomsesongen. Vi blir mtt av en herskare med brere og Tuk Tuk sjfrer som til...

Endelig - Phnom Penh

Endelig ser vi konturene av en stor by! Trnene i Phnom Penh stiger fram. Det skal bli godt komme i land etter alle timene p bten. Det er trnene fra Royal Palace som ligger der framme - skal...

Det gr unna!

Philippe og Sandra p bakdekket. Philippe er seiler og trivdes best p dekk hvor han satt hele tiden. Til sommeren kommer han til Bergen for seile sammen med noen venner. Det gikk unna, men tid...

Cambodia fra elva

Det var ikke store forskjellen se langs elvebredden det frste stykket etter grensepassering. Men etterhvert utvidet elva seg, og mange steder var den flere kilometer bred. Det var ogs mindre bo...

Visum til Cambodia

Samtlige mtte kjpe visum p grensa til Cambodia. Det mtte ogs et fransk par som allerede hadde skaffet seg visum i Paris. Det visumet ble psttt bare gjelde p flyplasser og ikke p denne gr...

Fra Vietnam til Cambodia

Vi overnattet p supert hotell i Chau Doc. Neste morgen tok vi farvel med Quang og gikk ombord i speedbten som skulle fre oss opp til Phnom Penh. Det samme gjorde vre sveitsiske venner og 10 an...

Fiskesuppe p veikro i Vietnam

Det var tid for lunsj og Quang fant en av veikroene langs riksveien som serverte fiskesuppe. I anledning oss var nok dette en av de bedre kroene. Quang bestilte fiskesuppa og hva som skulle vre op...

Videre med bil og moped

Hayley reiste tilbake til Ho Chi Min City etter det flytende marked, og ferden gikk videre nordover med med bil for Kirsti og Per. Det ble tid til stopp for se en krokodillefarm og ikke minst en...

Flytende marked i Can Tho

I Can Tho mnstret vi av Le Cochinchine, og vi tre med Quang som guide gikk ombord i en liten bt. Vi kjrte opp til det flytende marked som er det nest strste i Vietnam. Det var et yrende liv med...

Mekong deltaet sndag 30.januar.

Soloppgang ved Can Tho. Her hadde vi ankret opp for overnatting og opplevde en flott soloppgang like etter kl. 06.00. Can Tho er en forholdsvis stor by, ca 1,1 mill. innbyggere og er den strste i...

Kveld p Le Cochinchine

Etter avslapping og solnedgang p soldekket, var det servering av aperitiff; risvin m/appelsin og en spesiell varm potetsnack - veldig godt! Som der ser er stemningen upklagelig!! Til middag fikk...

Norsk bistand til bygging av sykkelveien

Midt under sykkelturen fikk vi se et skilt hvor det blant annet stod Caritas Norway. Caritas - som er den katolske kirkes bistandsorganisasjon, har bidratt til bygge denne veien. Iflg. Google ha...

Mekong deltaet lrdag 29.januar, sykkeltur.

I omrdet vi syklet var det mange pomelotrr, og her forberedes morgendagens tur til det flytende marked. Hele bten var skklastet med pomelo. Som dere ser brukes store kurver, og de legger frukte...

Her er hele gjengen sammen med kokken fra bten. Vi syklet ca. 7 km. langs elva gjennom "Edens hage"! Frukt og blomster p begge sider og sm hus p innsiden. Av frukt kan vi nevne papaya, mango, j...

Etter lunsj og litt avslapping, la bten til inntil jungelen og sykler ble lempet i land p en smal landgang. Her balanserte ogs vi ned. Gjennom jungelen viste det seg en fin betongveg som var ut...

Mekong deltaet lrdag 29.januar.

Sammen med Hayley fra Cape Town i Sr Afrika hadde vi Quang som reiseleder og guide.Fr vi sjekket inn p bten, tok vi en liten spasertur gjennom en landsby ved elva. Vi s p hndproduksjon av ri...